Like Blog Ini...

Monday, January 9, 2012

Ikhtilaf dan gaya pemikiran moden

Oleh AMIRUL AMIN

DEKAD lamanya kita masih belum menemui jalan terang bagi menyinari maksud perselisihan. Perselisihan hari ini adalah disebabkan percaturan ego yang sering mahu menempatkan diri kita ditempat yang tinggi.

Oleh itu ruangan kali ini lebih untuk berkongsi isu khilaf dan perpaduan kita bersama. Kita perlu sedar bahawa perbezaan maksud ikhtilaf dan khilaf itu sendiri.

Ikhtilaf membawa maksud perselisihan yang tidak membawa kepada persengketaan dan perbalahan.

Khilaf pula bermaksud sesuatu perselisihan yang sangat ketara hingga membawa kepada persengketaan yang berlarutan.

Hal ini disebut dalam kitab Adab Ikhtilaf Pada Masalah Ilmu Agama yang dikarang oleh Syeikh Muhammad Awwamah r.a.

Perlu diingatkan di sini bahawa keadaan perbezaan pendapat mestilah berakar umbi daripada perkara yang bersifat pecahan bahagian (furu') di dalam agama.

Ada pun, perbezaan pendapat yang bersifat pokok (usul), mesti dijauhi kerana ia mungkin membawa manusia ke jalan yang sesat.

Pemahaman dan perselisihan kepada perkara 'pokok' yang keterlaluan mampu mewujudkan sindrom 'mengkafirkan' (takfir) puak-puak tertentu.

Sindrom ini amat berbahaya kerana ia mampu meletakkan kepincangan yang hebat dalam generasi ummah.

Dunia hari ini berkecamuk angkara perbalahan pendapat yang sangat ketara, tidak kira soal politik, ekonomi dan sosial, para ilmuan daripada bidang-bidang tertentu akan terus menyerang pihak lawan dengan isu dan pendapat yang sering bersalahan dengan kotak pemikiran lawan.

Hal ini mampu mengakibatkan perpecahan ummah dan realitinya berlaku hingga ke hari ini.

Mengikut konsep Islam, ikhtilaf mampu membawa kepada kemurnian beragama. Ia juga seiring dengan konsep menuntut ilmu apabila ikhtilaf itu digunakan dalam ruang lingkup yang betul.

Hati manusia yang digodam melalui al-Quran pasti terukir makna pencerahan minda. Hakikatnya, asas sesebuah kehidupan itu bertitik tolak pada niat individu dan komuniti itu sendiri.

Adapun kita berhadapan dengan dunia global tanpa sempadan. Semuanya mampu menjadi medan fitnah yang nyata.

Perbalahan antara ummah dan bangsa sendiri mampu meletakkan kita di paras yang rendah, mahupun ke menara gading telah dicapai. Sertakan adab dan disiplin yang menarik ketika 'berselisih'.

Antara adab yang selalu dianjurkan para agamawan adalah berbentuk ikhlas, rendah diri dan hati, berkonsep lapang dada, berbaik sangka dengan keputusan lawan dan meletakkan para agamawan sebagai sumber rujukan ilmu yang paling utama.

Namun andai kata segala perbalahan ini tidak boleh diatasi dengan paras logik akal kita, mahu tidak mahu kembalilah kita kepada ajaran tuhan Yang paling Esa.

Mengapa mahu dicari selain kata, andai kata hikmah dan pengajaran daripada Allah telah diturunkan.

Hayati ayat Allah SWT yang membawa maksud: Wahai orang-orang beriman, taatilah Allah SWT dan taati Rasul dan Ulil Amri (pemegang kekuasaan) di antara kamu, kemudian jika kamu berbeza pendapat tentang sesuatu maka kembalikanlah kepada Allah SWT (al-Quran dan sunnah Rasul SAW), jika kamu beriman kepada Allah SWT dan hari kemudian yang demikian itu lebih utama (bagimu) dan lebih baik akibatnya. (an-Nisa: 59)

Kesepaduan yang dibina juga atas jalan hikmah. Hikmah juga terbina atas dasar perbezaan pendapat yang diertikan dengan ikhtilaf.

Semasa peperangan yang berlaku di zaman kenabian, ramai yang tidak setuju dengan pembahagian harta yang diberikan lebih kepada kamu Ansar, padahal dalam masa yang sama kaum Muhajirin juga bersusah payah membelah keringat menentang musuh.

Antara hikmah paling besar dalam perbezaan pendapat antara Nabi Muhammad SAW dan sahabat r.a adalah kenikmatan beragama yang baru sahaja berputik daripada hati kaum Ansar itu perlu dititikberatkan.

Maka dengan itu, Nabi Muhammad SAW melebihkan bahagian kepada puak Ansar bagi memenangi hati mereka.

Kaum Muhajirin sebenarnya tidak perlu merasa rugi walaupun kecewa dengan tindakan Nabi Muhammad SAW kerana mereka sekian lama bersama Nabi Muhammad SAW. Mana mungkin mereka berpaling daripada ajaran baginda.

Akhirnya, dengan penjelasan hikmah yang cukup ringkas itu, para sahabat berpuas hati dan terus tetap (thabat) dalam perjuangan islam.

No comments: